Nyheter

1 Fördjupningsdag i Anknytningsbaserad Familjeterapi med Magnus Ringborg

För dig som redan tillgodogjort dig utbildningsdagar i ABFT har vi nu glädjen att erbjuda en dags fördjupning.

Magnus Ringborg, leg psykolog, leg psykoterapeut och välkänd inom svensk familjeterapi som lärare, handledare, skribent, tecknare och föreläsare kommer till Göteborg.

Magnus har under många år haft ett nära samarbete med the Center for Family Intervention Science, Childrens Hospital of Philadelphia där han också är utbildad i Anknytningsbaserad familjeterapi.

Under Fördjupningsdagen får du möjlighet att träna mer och fördjupa dina kunskaper i ABFT-metoden i en mindre grupp.

Här får du även en möjlighet att visa dina videoklipp, få feedback på ditt arbete samt diskutera med andra och tillsammans med Magnus Ringborg – en dag att dela erfarenheter och en arena för nytt lärande i ABFT.

Tid
25 oktober 2018, kl. 09.00 -16.00
se också Introduktionsdag och utbildningsdagar 22-24 oktober

Plats
GCK’s lokaler Briggen, Fjärde Långgatan 5, Göteborg

Kostnad
Fördjupningsdag 1 800 kr (moms 450 kr tillkommer)
I kostnaden ingår även kaffe fm/em

Anmäl dig här
(Max 25 deltagare)
Anmälan är bindande (annan deltagare kan överta plats)

 

Handledarutbildning för familjehemssekreterare
start vt 2019

Fortbildning för familjehemssekreterare med fokus på
handledning av familjehem

Lärare som nu hör till Göteborgs centrum för kompetensutveckling (GCK) har tidigare hållit i sex utbildningsomgångar av familjehemshandledarutbildning för familjehemssekreterare.

GCK har nu tagit över det utbildningskoncept som Familjeterapeuterna Korsvägen har utvecklat tillsammans med Göteborgs Universitet under åren 2003 – 2017.
Denna handledarutbildning kommer nu att omfatta tre terminer istället för som tidigare fyra terminer då vi ej längre inkluderar ett vetenskapligt arbete och då det ej heller ges högskolepoäng.

Kursansvariga är Monica Möllerstrand och Ulla Westling Missios från GCK. Medverkar gör också, som vid tidigare omgångar, professor Ingrid Höjer från Göteborgs Universitet.

Utbildningens innehåll

  • Introduktion av utbildningen med samarbets- och lära känna övningar

  • Teorier kopplade till familj och familjehem. Aktuell forskning inom området.

  • Handledningsteori och metodik utifrån ett systemiskt narrativt perspektiv med inslag av övningar. Handledningens ramar.

  • Språkets och sammanhangets betydelse:
    –       Nyfikenhet
    –       Lyssnande position
    –       Icke-expertposition/att positionera vars o ens expertis
    –       Sammanhangsmarkering, domänteori

  • Etik och grundläggande värderingar i familjehemskontexten. Hur personliga värderingar och livserfarenheter påverkar yrkesrollen.

  • Samtal och utredning som en dialogisk process. Samverkan/samarbete – att arbeta med reflekterande positioner i handledning.

  • Olika roller i familjehemsuppdraget:
    –       Att skilja ut arbetsledarrollen från handledning
    –       Vad är vardagligt stöd och vad är handledning?
    –       Effekter av att vara två olika stödfunktioner/handläggare
    i familjehemmet. Strategier för att hantera de olika
    perspektiven, familjehemssekreterarens respektive barnsekreterarens.

  • Placerade barns anknytning/Hur kan familjehemssekreterarens handledning stödja anknytningsprocesser i familjehemmet.

  • Familjehemmet som utvecklingsarena för det placerade barnet. Hur stödja affektreglering och mentalisering?

  • Grupphandledning av familjehem

  • Utveckling av den egna yrkesrollen och den professionella identiteten

Omfattning

Utbildningen omfattar totalt 24 heldagar som ges en gång i månaden med 2 dagar i följd under tre terminer med start i oktober 2018. Deltagarna kommer att under 8 heldagar få handledning på eget arbete i mindre grupp. Handledningen kan vara med stöd av video eller direkthandledning. Deltagarna förväntas läsa litteratur samt göra praktiska hemuppgifter emellan utbildningstillfällena.

Metod

Teoriavsnitt varvas med praktiska övningar, rollspel, diskussioner, videoexempel mm.

Hemuppgifter ges emellan kursdagarna. Deltagarna förväntas föra loggbok över sin lärprocess under utbildningen.

Handledning på egen handledning av familjehem ges i mindre grupp under 8,5 heldagar.

Vid avslut av utbildningen förväntas varje deltagare presentera ett eget mindre skriftligt arbete kopplat till handledning av familjehem/sin lärprocess.

Intyg

Deltagarna som uppfyller kursintygskrav d.v.s. närvarar vid minst 80% av utbildningsdagarna, för loggbok över sin lärprocess samt gör ett eget arbete kopplat till handledning av familjehem, erhåller ett skriftligt utbildningsintyg.

Lärare och handledare

Vid de flesta utbildningstillfällen medverkar minst en av kursansvariga tillsammans med annan lärare. Med två lärare närvarande på samtliga dagar blir det möjligt att aktivt följa deltagarnas lärprocess och därmed anpassa teori och metodinslag till de närvarande deltagarnas aktuella erfarenheter. Det blir också möjligt att genomföra så kallad direkthandledning när hela eller delar av aktuella familjehem/nätverk eller andra professionella kan bjudas in till en utbildningsdag.

Utvärdering

Deltagarna inbjuds att kontinuerligt utvärdera/värdera innehåll och process under utbildningsdagarna. Vid kursavslut görs en skriftlig utvärdering.

Kostnad

21 500kr plus moms per termin i totalt tre terminer.

Information

Ulla Westling Missios  ullawm@outlook.com

Monica Möllerstrand    monica@mollerstrand.se

Ingrid Höjer                      ingrid.hojer@socwork.gu.se

Intresseanmälan (ej bindande)
(Kom ihåg att ange utbildning vid anmälan!)

När Anmälningsblankett är ifylld och undertecknad av betalningsansvarig är den bindande.

GCK har Öppet Hus 25 maj

Vi vill fira att vi flyttat till nya fina lokaler i ett härligt område
i Göteborg
och lämnat Korsvägen efter 20 år!!

Vårt Öppet Hus består av två delar: Föreläsningen är fullbokad!

kl. 13.00–16.00 inleder vi med en spännande och intressant föreläsning av Gail Simon från Bedfordshire University, London 

Temat för Gails föreläsning är: ”Forska tillsammans”

Gail kommer att prata om hur Systemisk praktik är en form av samforskning.

Vi ställer frågor, vi lyssnar noggrant till svaren, vi stämmer av vår förståelse med vår samtalspartner. Vi arbetar tillsammans runt vad som är hjälpsamt eller inte och hur vi kan gå vidare. Vi experimenterar. Vi lär oss hela tiden och vi testar vårt lärande för att se hur vi kan använda oss av den på olika sätt.

GCK planerar ett samarbete med Bedfordshire University under 2018/2019, ytterligare information presenteras under kvällen.

Från kl. 16.30 Öppet Hus i våra lokaler där vi bjuder på mat och dryck!

Vi kommer att på olika sätt presentera vårt sammanhang, visa våra lokaler, mingla och njuta tillsammans av olika former av underhållning (musik, spoken word, poängpromenad och dans om andan faller på)!

Vi håller på till ca 22.00

Plats: GCK’s lokaler på Briggen, Fjärde Långgatan 5

Anmälan görs till info@gck.nu senast 11 maj 2018
OBS, ange om du vill delta i workshopen, minglet eller både/och!
Max 35 deltagare på workshopen. (Först till kvarn…)

Varmt välkomna hälsar vi på GCK!
Ulla, Ulla, Monica, Lars, Lars, Håkan, Hedvig och Ilze
Emma, Mattias, Jonas och Teo samt Myriam och Eva

 

 

How we can improve our perception of the complexity we live within, so we may improve our interaction with the world ?”

 

 

Kommunikation inom och mellan Levande system

Temat för denna workshop kommer att vara kommunikation i Levande system. Nora Bateson förvaltar och vidareutvecklar det systemteoretiska arvet från sin far Gregory Bateson. Hon har grundat – och är ledare för The International Bateson Institute, med säte i Stockholm. Nora är en mycket uppskattad filmskapare, författare, lärare, forskare och föreläsare runt om i världen.
På flera internationella familjeterapikonferenser har hon varit en av huvudtalarna och hon har gjort en film om sin far Gregory där hon från dotterns perspektiv förklarar och utvecklar faderns idéer om An Ecology of mind. På The International Bateson Institute bedrivs idag forskning och utvecklingsarbete utifrån Warm Data perspektivet, ett forskningssammanhang som involverar forskare, konstnärer och andra professionella.

Hon kommer på denna workshop ta oss med på en spännande och hisnande resa, teoretiskt och existentiellt. Med relationella, kontextuella utgångspunkter hjälper hon oss att spänna bågen och utmana vår gängse syn på verklighet, utveckling, orsakssamband och linjära förklaringsmodeller. Hennes sätt att föreläsa gör att man fascineras av både det enkla och det komplexa i hur allt levande hänger samman. Hon illustrerar sina föreläsningar med exempel och vackra metaforiska bilder hämtade från naturen.

Vi, liksom Nora själv, ser med nyfikenhet och glädje fram emot detta möte tillsammans med er i Göteborg! Ni hittar två av Noras artiklar om Warm data och Symmathesy under fliken ”Artiklar” på vår hemsida www.gck.nu

Tid  14 maj 2018 kl. 09.00-16.00

Plats  Burgårdens konferenscenter, Göteborg

Kostnad  1 200 kr (moms 300 kr tillkommer)
I kostnaden ingår för- och eftermiddagskaffe

Rabatt till arbetsgrupp på 5 personer, den 5:e personen går gratis

Anmälan Maila namn och fakturaadress senast 15 april 2018 till info@gck.nu eller via hemsidan  Anmälan är bindande

Ytterligare info Kontakta Hedvig Westerström, 070 799 52 28 eller
Eva Hellberg info@gck.nu

Bo Hejlskov Elvén

Vi har nöjet att för andra gången anordna ett seminarium med Bo Hejlskov vars idéer har fått ett stort genomslag i skola, vård, omsorg och även hos föräldrar. Man hör honom ofta uttala sig i media runt olika aktuella frågor och han bjuds in som gäst i olika temaprogram både i radio och TV. Bo är leg psykolog och uppskattad föreläsare runt temat Hantering av problemskapande beteende utifrån ett låg-affektivt förhållningssätt.

Han arbetar också praktiskt som handledare för olika grupper verksamma med barn – och ungdomar och vuxna. Nyckelord är bemötande och förhållningssätt.

Konflikter, våld och självskadande beteende är vanliga i omsorgen, i psykiatrin, på HVB-hem och andra institutioner för ungdomar, i kriminalvården i skolan etc. Man har haft olika metoder för att lösa de problem det innebär. De flesta metoderna har dock fokuserat på behandling av personen med beteendet. Under dagen kommer det ges praktiska verktyg att hantera utåtriktat och störande beteende med. Fokus är inte behandling utan, hantering av beteendet och mötet med personen. Metoderna som introduceras bygger på affektteori och neuropsykologi, och har visat sig ha god evidens i förhållande till att förebygga våld, konflikt och självskadande beteende.

Vi kommer även få ta del av teorier och metoder kopplat till: Etik och bemötande (eller Mötet och makten). I omsorg, vård och skola arbetar personalen i en maktrelation.

Det innebär ett ansvar för att upprätthålla brukarens/patientens/elevens rättigheter och värdighet. Föredraget tar utgångspunkt i maktrelationens etik, både i förhållningssätt och metod.

Varmt välkomna!

Tid  14 juni 2018 kl. 09.00-15.30

Plats Göteborg (lokal kommer att anges i Kalendariet på vår hemsida)

Kostnad  1 200 kr (moms 300 kr tillkommer)
I kostnaden ingår för- och eftermiddagskaffe
Rabatt till arbetsgrupp på 5 personer, den 5:e personen går gratis

Anmälan  Senast 11 maj 2018 via hemsidan Anmäl dig här
Anmälan är bindande.

Ytterligare info: kontakta Hedvig Westerström 070-7995228 eller Eva Hellberg info@gck.nu

Personligt Professionellt Förhållningssätt och Bemötande

GCK arrangerar en grundutbildning i Narrativ praktik. Utbildningen riktar sig till professionella inom människovårdande yrken såsom; socialtjänst, psykiatrin, skola/skolhälsovård, behandlingshem, boenden för ensamkommande m.fl.

Narrativ betyder berättande och narrativ praktik utgår från perspektivet att berättelser ger våra liv form och struktur. Vi utgår från perspektivet att de berättelser människor har med sig, om sig själva och andra, har en verklig effekt på våra liv och formar vår identitet. Ofta möter vi människor som bär på ’problemtyngda’ berättelser om sig själva, vilka dessvärre har en tendens att dölja förmågor och möjligheter att komma vidare.

Syftet med kursen är att deltagarna skall erhålla:

  • Kunskap kring vad ett narrativt förhållningssätt innebär i mötet med de människor man kommer i kontakt med i sitt arbete.
  • En ökad förståelse och kunskap kring bemötandets betydelse i interaktionen med andra och hur man kan skapa respektfulla, inkluderande och hoppfulla möten.
  • Få tillgång till centrala narrativa utgångspunkter och metoder användbara i det personligt professionella mötet; externalisering, dekonstruktion, personlig agens, ställningstaganden, ’dubbelt lyssnande’, ’livsklubb’…etc
  • Kunskap om och ökad medvetenhet om sin egen personliga/professionella stil.
  • Koppla det professionella arbetet till etik/värdegrund och den politiska/samhälleliga dimensionen.

Kursupplägg
Vi varvar genomgång av teoretiska utgångspunkter i ett narrativt förhållningssätt med praktiska övningar.
Kursplan finns att tillgå då anmälan gjorts.

Tid
Utbildningen startar med två heldagar den 29–30 augusti 2018
Övriga datum är onsdagar: 26/9, 24/10, 21/11, 19/12

Plats
GCK´s lokaler på Fjärde Långgatan 5, Göteborg

Kostnad
14 250 kr (25% moms tillkommer)

Kursansvariga
Jonas Karlsson, socionom, leg psykoterapeut, 073-230 86 30
Emma Thorén, socionom, leg psykoterapeut,  076-081 17 60

Anmälan görs via hemsidan eller info@gck.nu senast 8 juni 2018
Ange namn och fakturaadress  Anmälan är bindande!

Ytterligare info
Kontakta Eva Hellberg: info@gck.nu eller kursansvariga vid frågor

Fredagsseminarium med filmvisning

Den 14 maj har vi den stora äran att ha en dags workshop med Nora Bateson

På flera internationella familjeterapikonferenser har hon varit en av huvudtalarna och hon har gjort en film om sin far Gregory, där hon från dotterns perspektiv förklarar och utvecklar faderns idéer om
An Ecology of mind.

I väntan på – och i uppvärmning inför – att hon ska komma, vill vi visa hennes mycket uppmärksammade film. Filmen tar ca 1 timme och efteråt finns det tillfälle att dela tankar med varandra, hur Noras idéer kan influera och inspirera oss, både personligt och professionellt.

Väl mött fredagen den 13 april kl. 13.00-15.00 i GCK’s lokaler, gamla brandstationen Briggen, Fjärde Långgatan 5

Fredagsseminariet är som vanligt kostnadsfritt och anmälan görs med mail till info@gck.nu, ange namn och arbetsplats.

Maxantal är 30 deltagare. Tänk på att avanmäla dig om du efter anmälan får förhinder att delta. Då kan någon annan få din plats.

 

Föräldraarbete som ger ringar på vattnet

Kerstin Thell är socialpedagog och arbetar som kurator på PAN (Partille alkohol och narkotikamottagning)/Puman i Partille. Tarja Heikkilä är socionom och arbetar som 1:e socialsekreterare i Vuxengruppen i Partille. De har arbetat fram en modell för att arbeta tillsammans med föräldrar som har ungdomar över 18 år som missbrukar narkotika. Praktiken är inspirerad av narrativt förhållningssätt.

Kerstin och Tarja inleder seminariet med att berätta om sitt upplägg. Därefter intervjuar Mattias Gullberg dem om deras erfarenheter och tankar. Mattias Gullberg är GCK-medarbetare och har handlett Kerstin och Tarja under deras inledande arbete.

Seminariet avslutas med diskussion och frågor.

Fredag 9 mars, kl. 13.30-15.30 

Anmäl dig och ange datum för seminariet

Välkommen!

 

Varför denna utbildning?

Utbildningen är tänkt att vara en del i utvecklingsarbetet i en kommun, stadsdel eller en organisation. Flera av de kommuner som haft denna utbildning som en del i sin utveckling har uttryckt att utbildningen haft positiv effekt bland annat när det gäller att…

  • … man behöver hitta vägar för att öka graden av samverkan mellan organisationens olika delar.
  • … hitta ett gemensamt språk och förhållningssätt som innebär att dem man arbetar med (klienter/elever, etc.) upplever sig lyssnade på, respekterade och får den hjälp de behöver för att komma vidare. Ofta har t.ex. utredare och utförare inom socialtjänsten hittat en ökad samverkan och samarbete.
  • … insatser som handlar om att placera barn i HVB eller familjehem inte blivit den lösning man hade önskat, utan snarare fördjupat problemen för de inblandade och man behöver skapa fungerande hemmaplanlösningar istället.
  • … hitta en ökad samsyn och samverkan mellan socialtjänsten och skolan. Denna effekt har varit särskilt påtaglig i de fall då både personal från socialtjänsten och skolan deltagit i samma utbildning.
  • … öka lusten och nyfikenheten i arbetet då man fått verktyg och förhållningssätt att arbeta på ett uppskattande sätt.

Vilka utbildningen vänder sig till

Utbildningen vänder sig till arbetsgrupper eller organisationer som arbetar inom ett område där det ingår kontakt med brukare/klienter. Det kan vara: allt arbete som utförs inom socialtjänstens ram, arbete som utförs inom barn- och vuxenpsykiatrin, elevhälsoteam och annat arbete som utförs inom skolans värld. Utbildningens innehåll och litteraturlista anpassas efter den arbetsgrupp eller organisation som deltar.

En utbildning sanktionerad av ledningen

Behovet av utveckling och utbildning varierar mellan alla organisationer eller arbetsgrupper. Vissa arbetsgrupper består av förhållandevis yngre personal med mindre erfarenhet och större behov av vidareutbildning. Andra arbetsgrupper har lång erfarenhet och specialistkunskap och kanske behöver hitta sätt att kommunicera det de gör med kollegor och samarbetspartners. Denna systemiska narrativa utbildning tar avstamp från var deltagarna befinner sig i sin personliga och professionella utveckling. Därför ser vi det naturligt att vi, tillsammans med chefer för verksamheten, kan planera hur ett utbildningsupplägg kan se ut för att det ska ge den specifika organisationen största möjliga nytta. Oftast har chefer och andra ledare själva deltagit i utbildningen.

Ett systemiskt narrativt förhållningssätt

Utbildningens fokus är att öka deltagarnas förmåga att förhålla sig reflexivt i det dagliga arbetet. Det innebär att lära sig förstå hur man i komplexa situationer kan agera för att hitta vägar att komma vidare både i det konkreta arbetet med klienter och i relation till kollegor och samarbetspartners. Det systemiska och narrativa förhållningssättet innebär att skapa möjligheter framåt och att utmana negativa berättelser. Man letar efter det som fungerar och låter det växa, snarare än att definiera problem för att finna lösningar.

Genomförande

Utbildningen ger möjlighet att, via föreläsningar och seminarium, förstå de teoretiska grunderna i ett systemiskt och narrativt förhållningssätt. Deltagarna tränar och lär sig, via övningar av olika slag, individuellt och i grupp, att hitta ett sådant förhållningssätt i praktiken. Eftersom relationens betydelse är avgörande i allt arbete med människor kommer fokus även läggas på personlig utveckling via övningar där deltagarna kan reflektera kring sin egen personliga och professionella utveckling.

Processinriktad utbildning

Eftersom varje utbildningsgrupp har olika behov och erfarenheter, anpassas upplägget efter den aktuella gruppen. Utbildningen har en grundstruktur i sitt innehåll och upplägg, men sker i kontinuerlig dialog med deltagarna. Tanken är att vi kursledare ska anpassa oss efter gruppen och dess process snarare än tvärtom. Detta för att meningsfullhet, lust och nyfikenhet ska bibehållas kursen igenom.

Utbildningen syftar till

  • Att finna trygga vägar vidare i arbetet med brukare/klienter utifrån organisationens olika perspektiv och sammanhang.
  • Att ge konkreta idéer till hur man kan möta klienter i olika situationer.
  • Att ge möjlighet till en personlig och professionell utveckling: Hur kan/vill jag utveckla min personliga stil? Vilka viktiga röster i mitt liv påverkar mig i mina val och ställningstaganden, både i det privata och i mötet med klienter och kollegor?
  • Att få en förståelse för hur jag påverkar och påverkas i mötet med andra människor.
  • Etik: Utifrån vetskapen att jag inte kan undgå att påverka – hur vill jag påverka, vad vill jag bidra med att skapa i mina möten med brukare/klienter?
  • Att bli trygg i ett reflekterande och reflexivt förhållningssätt även i komplicerade och kaotiska situationer.  Att bli lugn i en icke-vetande position när sammanhanget ropar efter ”säkra svar”.
  • Att ge möjlighet för ett gemensamt språk inom organisationen och en grundläggande gemensam syn på hur vi människor i kommunikation kan samskapa mening och förståelse.
  • Att bidra till att skapa lust och nyfikenhet i klientarbetet.

 Utbildningssammanhanget

  • Utbildningen löper över 12 heldagar, ca en gång i månaden,
    mellan kl. 09 – 16.00 eller efter överenskommelse.
  • Utbildningen ges i GCK’s lokaler på Fjärde långgatan 5 i Göteborg eller i lokaler som tillhandahålls av uppdragsgivaren, t.ex. på dennes hemort.
    Fika på för- och eftermiddag är inkluderat när utbildningen sker hos GCK.
  • Pris per utbildning förhandlas med varje uppdragsgivare, eftersom det råder olika förhållanden runt varje utbildning. Max deltagarantal: 24 personer
  • Kurslärare och kursansvariga är:
    * Kristoffer Nyman, leg. psykolog, handledare
    k.nyman@outlook.com  0735-258204
    * Lars Ljungman, socionom, leg. psykoterapeut, handledare
    lars.ljungman63@gmail.com   0762-625588

Litteraturlista

Följande böcker/artiklar är sådana som har ingått i utbildningen vid tidigare tillfällen. Litteraturen nedan ses som förslag och endast delar av den kommer att användas i varje utbildningsgrupp.

Tom Andersen: Reflekterande processer

Görel Fred/Kicki Olsson: Socialbidrag i ett systemteoretiskt perspektiv

Jim Wilson: Barnets röst i utredning och behandling

Alice Morgan: Vad är narrativ terapi?

Lars Ljungman: Social utredning -Med fokus på möjligheter och förhoppningar

Hedvig Westerström: Uppskattande utredning

Sören Hertz: Barn- och ungdomspsykiatri

Övrig litteratur:
Olika utdrag ur böcker och artiklar kopplade till de teman vi har fokus på i den aktuella utbildningen.

Flytten från Landeriet vid korsvägen till Briggen på Fjärde långgatan 5 har inneburit att vi fått större lokaler och fler rum.

Därmed finns utrymme för fler att hyra rum hos oss.

Vi har idag ett antal konsulter, handledare, utbildare och terapeuter som hyr in sig vid behov per timme eller kontinuerligt 1-2 dagar i veckan.

Det går också välja att hyra ett terapirum eller grupprum permanent, vilket innebär att man då förfogar över det rummet på heltid och betalar en fast månadskostnad. I ett sådant upplägg går det, om man vill, vara flera som delar på rummet och därmed på månadskostnaden.

Storleken på rum varierar från 10 – 23 m2. Vi har även en utbildningslokal på
44 m2 som går att hyra för utbildningsdagar eller aktiviteter med
max 30-35 personer, beroende på aktivitet.

Den som hyr rum hos oss har möjlighet att beställa smörgåsar och fika av vår husmor Myriam som arbetar förmiddagar hos oss.

Välkommen att höra av dig om du vill komma och titta på lokalerna och diskutera ett eventuellt hyresupplägg.

Kontaktperson för uthyrning är Ulla Westling Missios
070-352 72 91 eller Ulla Westling Missios ullawm@outlook.com