Utbildning i Systemiskt Narrativt Förhållningssätt för organisationer inom människovårdande yrken

Varför denna utbildning?

Utbildningen är tänkt att vara en del i utvecklingsarbetet i en kommun, stadsdel eller en organisation. Flera av de kommuner som haft denna utbildning som en del i sin utveckling har uttryckt att utbildningen haft positiv effekt bland annat när det gäller att…

  • … man behöver hitta vägar för att öka graden av samverkan mellan organisationens olika delar.
  • … hitta ett gemensamt språk och förhållningssätt som innebär att dem man arbetar med (klienter/elever, etc.) upplever sig lyssnade på, respekterade och får den hjälp de behöver för att komma vidare. Ofta har t.ex. utredare och utförare inom socialtjänsten hittat en ökad samverkan och samarbete.
  • … insatser som handlar om att placera barn i HVB eller familjehem inte blivit den lösning man hade önskat, utan snarare fördjupat problemen för de inblandade och man behöver skapa fungerande hemmaplanlösningar istället.
  • … hitta en ökad samsyn och samverkan mellan socialtjänsten och skolan. Denna effekt har varit särskilt påtaglig i de fall då både personal från socialtjänsten och skolan deltagit i samma utbildning.
  • … öka lusten och nyfikenheten i arbetet då man fått verktyg och förhållningssätt att arbeta på ett uppskattande sätt.

Vilka utbildningen vänder sig till

Utbildningen vänder sig till arbetsgrupper eller organisationer som arbetar inom ett område där det ingår kontakt med brukare/klienter. Det kan vara: allt arbete som utförs inom socialtjänstens ram, arbete som utförs inom barn- och vuxenpsykiatrin, elevhälsoteam och annat arbete som utförs inom skolans värld. Utbildningens innehåll och litteraturlista anpassas efter den arbetsgrupp eller organisation som deltar.

En utbildning sanktionerad av ledningen

Behovet av utveckling och utbildning varierar mellan alla organisationer eller arbetsgrupper. Vissa arbetsgrupper består av förhållandevis yngre personal med mindre erfarenhet och större behov av vidareutbildning. Andra arbetsgrupper har lång erfarenhet och specialistkunskap och kanske behöver hitta sätt att kommunicera det de gör med kollegor och samarbetspartners. Denna systemiska narrativa utbildning tar avstamp från var deltagarna befinner sig i sin personliga och professionella utveckling. Därför ser vi det naturligt att vi, tillsammans med chefer för verksamheten, kan planera hur ett utbildningsupplägg kan se ut för att det ska ge den specifika organisationen största möjliga nytta. Oftast har chefer och andra ledare själva deltagit i utbildningen.

Ett systemiskt narrativt förhållningssätt

Utbildningens fokus är att öka deltagarnas förmåga att förhålla sig reflexivt i det dagliga arbetet. Det innebär att lära sig förstå hur man i komplexa situationer kan agera för att hitta vägar att komma vidare både i det konkreta arbetet med klienter och i relation till kollegor och samarbetspartners. Det systemiska och narrativa förhållningssättet innebär att skapa möjligheter framåt och att utmana negativa berättelser. Man letar efter det som fungerar och låter det växa, snarare än att definiera problem för att finna lösningar.

Genomförande

Utbildningen ger möjlighet att, via föreläsningar och seminarium, förstå de teoretiska grunderna i ett systemiskt och narrativt förhållningssätt. Deltagarna tränar och lär sig, via övningar av olika slag, individuellt och i grupp, att hitta ett sådant förhållningssätt i praktiken. Eftersom relationens betydelse är avgörande i allt arbete med människor kommer fokus även läggas på personlig utveckling via övningar där deltagarna kan reflektera kring sin egen personliga och professionella utveckling.

Processinriktad utbildning

Eftersom varje utbildningsgrupp har olika behov och erfarenheter, anpassas upplägget efter den aktuella gruppen. Utbildningen har en grundstruktur i sitt innehåll och upplägg, men sker i kontinuerlig dialog med deltagarna. Tanken är att vi kursledare ska anpassa oss efter gruppen och dess process snarare än tvärtom. Detta för att meningsfullhet, lust och nyfikenhet ska bibehållas kursen igenom.

Utbildningen syftar till

  • Att finna trygga vägar vidare i arbetet med brukare/klienter utifrån organisationens olika perspektiv och sammanhang.
  • Att ge konkreta idéer till hur man kan möta klienter i olika situationer.
  • Att ge möjlighet till en personlig och professionell utveckling: Hur kan/vill jag utveckla min personliga stil? Vilka viktiga röster i mitt liv påverkar mig i mina val och ställningstaganden, både i det privata och i mötet med klienter och kollegor?
  • Att få en förståelse för hur jag påverkar och påverkas i mötet med andra människor.
  • Etik: Utifrån vetskapen att jag inte kan undgå att påverka – hur vill jag påverka, vad vill jag bidra med att skapa i mina möten med brukare/klienter?
  • Att bli trygg i ett reflekterande och reflexivt förhållningssätt även i komplicerade och kaotiska situationer.  Att bli lugn i en icke-vetande position när sammanhanget ropar efter ”säkra svar”.
  • Att ge möjlighet för ett gemensamt språk inom organisationen och en grundläggande gemensam syn på hur vi människor i kommunikation kan samskapa mening och förståelse.
  • Att bidra till att skapa lust och nyfikenhet i klientarbetet.

 Utbildningssammanhanget

  • Utbildningen löper över 12 heldagar, ca en gång i månaden,
    mellan kl. 09 – 16.00 eller efter överenskommelse.
  • Utbildningen ges i GCK’s lokaler på Fjärde långgatan 5 i Göteborg eller i lokaler som tillhandahålls av uppdragsgivaren, t.ex. på dennes hemort.
    Fika på för- och eftermiddag är inkluderat när utbildningen sker hos GCK.
  • Pris per utbildning förhandlas med varje uppdragsgivare, eftersom det råder olika förhållanden runt varje utbildning. Max deltagarantal: 24 personer
  • Kurslärare och kursansvariga är:
    * Kristoffer Nyman, leg. psykolog, handledare
    k.nyman@outlook.com  0735-258204
    * Lars Ljungman, socionom, leg. psykoterapeut, handledare
    lars.ljungman63@gmail.com   0762-625588

Litteraturlista

Följande böcker/artiklar är sådana som har ingått i utbildningen vid tidigare tillfällen. Litteraturen nedan ses som förslag och endast delar av den kommer att användas i varje utbildningsgrupp.

Tom Andersen: Reflekterande processer

Görel Fred/Kicki Olsson: Socialbidrag i ett systemteoretiskt perspektiv

Jim Wilson: Barnets röst i utredning och behandling

Alice Morgan: Vad är narrativ terapi?

Lars Ljungman: Social utredning -Med fokus på möjligheter och förhoppningar

Hedvig Westerström: Uppskattande utredning

Sören Hertz: Barn- och ungdomspsykiatri

Övrig litteratur:
Olika utdrag ur böcker och artiklar kopplade till de teman vi har fokus på i den aktuella utbildningen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *